Kesklinn paigaldab liiklustõketena kivist tuvid

Urmas Seaver
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tallinna linnaplaneerimisameti vanemspetsialist Heli Luts näitab skulptor Aivar Simsoni tuvimakette, mille järgi hakatakse valmistama 300-400 kilo kaaluvaid liiklustõkkeid.
Tallinna linnaplaneerimisameti vanemspetsialist Heli Luts näitab skulptor Aivar Simsoni tuvimakette, mille järgi hakatakse valmistama 300-400 kilo kaaluvaid liiklustõkkeid. Foto: Liis Treimann

Tallinn kavatseb sel suvel alustada autode liikumist takistavate madalate betoonist poolkerade väljavahetamist südalinnas, paigaldades nende asemele skulptor Aivar Simsoni kavandatud betoonist tuvid.

Homme linnavalitsuse istungile jõudva plaani on juba heaks kiitnud Tallinna linnakujunduskomisjon, mille aseesimehe Aavo Ermeli sõnul hakkavad esimesed «nokkivad tuvid» südalinna ilmestama sel suvel. Ta lisas, et esialgu on kavas neid tänavu valmis teha 50.

Kui praegu kasutusel olevad betoonist poolkerad on puhtalt liiklust piirava eesmärgiga, siis 300-400-kilogrammised ja umbes poole meetri kõrgused tuvikujulised liikluspiirajad muudaksid linnadisainer Ermeli hinnangul linnapilti huvitavamaks.

Stockholmis lõvid

«Lisaks liikluse piiramisele saaks neid kasutada Tallinna linna ilmestavate disainielementidena, mille peal istudes oleks väsinud turistidel võimalik jalgu puhata,» lausus Ermel. Ta lisas, et tuvikujulisi tõkkeid tehakse mitmes toonis.

Ermeli sõnul on praegustest madalatest betoonist poolkeradest märgatavalt esinduslikumate tuvide paigaldamine oluline just kesklinnas, kus käimas rohkelt turiste. Linnakujunduskomisjoni andmetel on näiteks Stockholmis kasutusel lõvikujulised ja Gotlandil lambakujulised teetõkked.

Uued tuvikujulised tõkked juba heaks kiitnud linna liiklusteenistuse juht Mati Songisepp märkis, et uusi tõkkeid on vaja nii amortiseerunud vanade betoonist poolkerade väljavahetamiseks kui ka liikluse piiramiseks uutes kohtades.

Hind selgumas

«Mõte on väga ilus,» lausus Songisepp. «Kui ikka asi on kunstniku kujundatud, on see linnapildis muidugi palju ilusam.» Ta lisas samas, et muidugi võib see tõkete hinda võrreldes praeguste poolkeradega kõrgemaks ajada.

«Tahame teada, kui palju need maksavad. Seejärel saab plaanida, kui palju neid tänavu tänavatele panna võiks,» lausus Songisepp.

Ermeli sõnul on betoontuvi hind praegu selgumisel ning nende valmistamise kulu kaetakse peamiselt linnaplaneerimisameti eelarvest. Betoontuvi paigaldamise ja asukohavaliku eest hakkab hea seisma transpordiameti liiklusteenistus.

Autode liikumist takistavad betoontõkked on liikluses kasutuses näiteks jalakäijateala eraldamisel liiklusest ning parkimisalade piiramisel.

«Teetõkestite kasutuselevõtmine aitab ära hoida autode kõnniteele parkimise, see probleem on eriti terav kesklinnas,» seisab linnakujunduskomisjoni otsuse seletuskirjas. «Tallinnas on praegu kasutusel madalad poolkerad, mis ei paista silma, ning tuleb olla ülimalt ettevaatlik, et mitte nende otsa komistada.»

Tallinnas on tuvi kujutavad skulptuurid olnud kasutusel ka varem. Kunagise kino Foorum juures oli efektne tuvidega purskkaev, mille skulpturaalsed tuvid meelitasid veesilma äärde nokkima ka elusaid tuvisid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles