Helsingi-Tallinn regatil Eesti purjetajad neljas klassis poodiumikohtadel

PIRET SALMISTU
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Credit24 Reval Cafe meeskond Eero Panki juhtimisel oli võidukas 2018 Helsingi-Tallinn regatil LYS-1 klassis.
Credit24 Reval Cafe meeskond Eero Panki juhtimisel oli võidukas 2018 Helsingi-Tallinn regatil LYS-1 klassis. Foto: Berit Hainoja / KJK

17.-18. augustil purjetati juba 26. korda Helsingi-Tallinn regatt, mis on suurima osavõtvate jahtide arvuga avamereregatt Soomes. Eesti purjetajad on ikka ja jälle sellel regatil võidukad olnud ning nii ka sel aastal. Credit24 Reval Cafe meeskond Eero Panki juhtimisel oli võidukas LYS-1 klassis, LYS-2 klassi teise koha võitles välja Ain-Eke Jalasto meeskond jahil Fanatic (mõlemad Kalevi Jahtklubist), ORC klassis võttis teise koha Sven Nuutmanni meeskond jahil Eesti Meedia ST (Dago Jahtklubi) ning Business LYS kolmas poodiumikoht kuulub Rolf Relanderi meeskonnale jahil Furiosa (Tallinna Jahtklubi). Parima naiskonna tiitli võitis Piloilleri naiskond, mille kapteniks Anne-Mari Luik (Kalevi Jahtklubi).

Kokku osales regatil 154 jahti. Esimesena startisid Helsingis reede, 17. augusti õhtul kell 16 Business LYS klassi jahid ning kiireimat sõitu tegi Thomas Knudseni Farr 52 tüüpi jaht Audi E-Tron, olles esimesena Tallinnas saades väga vaiksetes tuultes keskmiseks kiiruseks 4,87 sõlme. Keskmise kiiruse kolmanda koha sai kirja Rolf Relanderi Furiosa (Cookson 50) – 4,51 sõlme.

Thomas Knudseni Farr 52 tüüpi jaht Audi E-Tron
Thomas Knudseni Farr 52 tüüpi jaht Audi E-Tron Foto: DR Irena Eris ORC European Championship 2017 Gdansk

LYS klasside sõidu tegi sel aastal eriti põnevaks tagaajamissõit, kus jahid startisid vastavalt jahi mõõdukirja koefitsiendile välja arvutatud ajavahedega nii, et finišisse jõudmise järjekord oli ka lõplikuks paremusjärjestuseks. Ning kõike merel toimuvat sai sel aastal esmakordselt reaalajas jälgida ka GPS-jälgimissüsteemi abil.

Credit24 Reval Cafe meeskond Eero Panki juhtimisel oli võidukas 2018 Helsingi-Tallinn regatil LYS-1 klassis.
Credit24 Reval Cafe meeskond Eero Panki juhtimisel oli võidukas 2018 Helsingi-Tallinn regatil LYS-1 klassis. Foto: Berit Hainoja / KJK

LYS-1 klassis, kus võistles 33 jahti, võttis kindla võidu Credit24 Reval Cafe ST (Salona) meeskond Eero Pankiga roolis (Kalevi JK), edestades teisena lõpetanud Soome jahti Seanna (Gr. Soleil 45) kolmeteist ja poole minutiga, purjetamise koguajaks 12 tundi 26 minuti ja 59 sekundit. Võidukas meeskonnas purjetasid Eero Pank, Mihkel Karu, Hannes Roosaar, Veiko Haavapuu, Toomas Talts, Ivari Vokk, Anu Varvik, Jan Skolimowski, ilmar Kompus, Indrek Tiits.

LYS-2 klassis, kus startis samuti 33 jahti, pidas ägeda match-race-stiilis lahingu teise koha pärast maha Ain-Eke Jalasto meeskond jahil Fanatic (Guyline 355). Kui esikoha jaht Xelina (X-332) Soomest purjetas finišisse 13 tunni ja 15 minutiga, siis Fanaticul kuluks selleks täpselt kuus minutit rohkem aega, kohe nende kannul 24 sekundilise vahega Xilia (X-34) Soomest.

LYS-2 klassi teise koha võitles 2018 Helsingi-Tallinna regatil välja Ain-Eke Jalasto meeskond jahil Fanatic Kalevi Jahtklubist
LYS-2 klassi teise koha võitles 2018 Helsingi-Tallinna regatil välja Ain-Eke Jalasto meeskond jahil Fanatic Kalevi Jahtklubist Foto: Piret Salmistu

Fanaticu kapten Jalasto sõnul oli see väga keeruline ja raske regatt. „Krüssasime 12 tundi – alguses praktiliselt ilma tuuleta ja hiljem tugevas vastutuules. Kuna aga stardis tuult ei olnud, siis koefitsientidega ette antud vahed kahanesid olematuks ning tuule saabudes muutus see praktiliselt ühisstardiks. Eriti põnevaks muutus regati lõpuosa Aegna saare juurest, kus teise koha eest võitlus oli sekundite mäng ja oluliseks sai taktika. Vastased proovisid meid ka eksiteele kavaldada, kuid me ei läinud nende paudiga kaasa, sõitsime oma sõitu ja edestasime neid lõpuks pärast 13 tundi sõitu 24 sekundiga. Meeldejäävaks tegi selle regati tähistaevas, erakordselt soe öö ja huvitavaks see, et konkurendid olid enamus aega reaalajas nähtavad.“  Teise koha vormistasid Fanaticule Ain-Eke Jalasto, Jaak Luik, Enn Pormeister, Rain Pilve, Sven Võmma, Angela Luik, Üllar Tammiste.

Parima naiskonna tiitli võitis 2018 Helsingi-Tallinn regatil Piloilleri naiskond, mille kapteniks Anne-Mari Luik (Kalevi Jahtklubi)
Parima naiskonna tiitli võitis 2018 Helsingi-Tallinn regatil Piloilleri naiskond, mille kapteniks Anne-Mari Luik (Kalevi Jahtklubi) Foto: Berit Hainoja / KJK

Samas klassis viiendana lõpetanud naiskond jahil Piloilleri (FF 31 IMS) Kalevi Jahtklubist, oli tänavuse Helsingi-Tallinna regati parim naiskond. Küsides kapten Anne-Mari Luigelt, mis oli selle valdavalt öise regati puhul raske, ütles ta, et kõige raskem hetk jahi pardal oli pimeduse saabumine koos väsimusega ning samal ajal tugevnev tuul. „See oli meie jaoks kolmas Helsingi-Tallinn regatt ja kindlasti kõige pikem. Sõitsime pea 12 ja pool tundi ning juba kolmandat hooaega tõime Eestisse taas parima naiskonna tiitli ning oma senise parima koha üldarvestuses – viienda kolmekümne kolme jahi hulgas. Kripeldama jääb küll üsna pikalt liidripositsioonil olemine ning selle mitterealiseerimine väsimusele allavandumise ning roolimise praakide tõttu. Ühtlasi oli see esimene tugevama tuule sõit meil uute purjedega, mis nõudis nende suuremat timmimist. Regatt ise on väga tore - öine purjetamine nõuab teistmoodi tähelepanu ja tunnetamist. Ja eriti vahva on, et see regatt toetab Tallinna Lastehaiglat!“ Piloilleri naiskonnas purjetasid Anne-Mari Luik, Kristina Hirtentreu, Brett Astrid Võmma, Birgit Orav, Inger Noor, Helena Luik, Kristin Karp.

ORC klassis võttis 2018 Helsingi-Tallinn regati teise koha Sven Nuutmanni meeskond jahil Eesti Meedia ST (Dago Jahtklubi)
ORC klassis võttis 2018 Helsingi-Tallinn regati teise koha Sven Nuutmanni meeskond jahil Eesti Meedia ST (Dago Jahtklubi) Foto: Berit Hainoja / KJK

ORC arvestuses, kus sel aastal võistlemas 8 jahti, võttis võidu Jani Lehti meeskond jahil Mercedes-AMG (X-41). Teise kohaga lõpetas regati Sven Nuutmanni meeskond jahil Eesti Meedia Sailing Team (One Off 37 Cossutti) Dago Jahtklubist.  Kuna Eesti Meedia tiimis purjetas seekord põhimeeskonnast vaid kolm liiget ja teised pigem vähese purjetamiskogemusega, siis tuli teine koht neile meeldiva üllatusena. Kapten Sven Nuutmanni sõnul oli regatt neile füüsiliselt raske. „Regati algus oli keeruline, sest selles pea olematus tuules nägi võistlusrada ette veel mingil hetkel ka Helsingi poole tagasi suundumise märgi võtmiseks. Samas kui lõpuks puhuma hakkas, näitas jaht head käiku ja olime sadamas 14 ja poole tunni järel. Oleme oma uut paati nüüd testida saanud nii Suursaari Race’il kui ka ORC/IRC MMil Hollandis ja kui lisada siia ka Helsingi-Tallinn regatt, siis nende avameresõitude kogemusel saab ütelda, et jaht liigub hästi ka vaiksetes tuultes. Regatt ise oli hästi korraldatud ja eriti põnev oli kõrvalt jälgida LYS-klasside jälitussõitu, mis tegi ka kaldalt jälgimise hästi selgeks ja põnevaks.“ Eesti Meedia ST meeskonnas purjetasid Sven Nuutmann, Juss Ojala, Marek Harjak, Hannes Vaidla, Erki Vabamets, Arne Kaasik, Vallo Paal, August Kull, Ants Viirmaa.

Rolf Relanderi meeskond jahil Furiosa (Cookson 50) Tallinna Jahtklubist - Marinepool-Kalevi Jahtklubi kolmapäevaregatt
Rolf Relanderi meeskond jahil Furiosa (Cookson 50) Tallinna Jahtklubist - Marinepool-Kalevi Jahtklubi kolmapäevaregatt Foto: Berit Hainoja / KJK

Business LYS klassi kolmanda koha tõi Eestisse Rolf Relanderi Furiosa Tallinna Jahtklubist. Furiosa meeskonna jaoks on juba mitmeid aastaid olnud unistuseks Helsingi-Tallinn regati rajarekord teha. Kapten Relanderi sõnul pole ilm neid aga kunagi soosinud: „Tuul on vastu olnud, nii ka sellel aastal. Teine tiitel, mida endale soovisime, on kiireima paadi auhind, mille võitsime eelmisel aastal. Sama tiitlit jahtis neli jahti - Farr52 Audi, Imoca 60 Ariel 2, Volvo 60 Tokio II ja Cookson 50 Furiosa. Võistluse muutis väga raskeks vaikne ning plekkiv tuul. Ligi kolm tundi istusime tuulevaikuses üritades paati liikuma saada. Katsetasime erinevaid purjeid - code 0, A3, jib ning windseeker, millega lõpuks saime 2-sõlmese kiirusega liikuma. Kell kümme õhtul saabus lõpuks tuul, millega saime hakata Tallinna poole krüssama. Tallinna Madalalt finišini käiguga probleeme polnud, ööpimeduses oli stabiilne kiirus 7-9 sõlme, tuult oli veidi üle 10 sõlme. Tihedas konkurentsis  jõudsime finišisse pärast kümmet tundi purjetamist kolmandana kell kaks öösel. Eriti põnev oli sõita vahelduseks endasarnaste suurte paatidega ning nendega käiku võrrelda. Jääme ootama järgmise aasta Helsingi-Tallinn regatti ja 20 sõlme taganttuult, et saaksime lõpuks raja kolme tunniga läbida!“ lausus kapten Relander optimistlikult.

2018 Helsingi-Tallinn regatt päikeseloojangus Helsingi lähistel
2018 Helsingi-Tallinn regatt päikeseloojangus Helsingi lähistel Foto: Üllar Tammiste

Eestist osales regatil kokku 10 jahti. Regatt annab tunnistust Eesti ja Soome riigi pealinnade vahelisest sõprusest. Võidupurjetamisel on traditsiooniliselt ka heategevuslik mõõde. Ka sel aastal annetavad osalejad märkimisväärse osa regati tuludest Tallinna Lastehaiglale.

Regati tulemused

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles